Bestudeer bomen in je tuin, straat of school en leer meer over hoe je bladluizen op een natuurlijke manier kan bestrijden.

Wat ga je doen?

Je kan je zowel individueel als met je klas uit de basisschool of middelbare school aanmelden. In maart krijg je bericht of je effectief kan meedoen. Je ontvangt een pakketje met de instructies en een veldgids om nuttige insecten te leren herkennen. Je noteert enkele belangrijke boomkenmerken, de standplaats van de boom die je bestudeert en of er bladluizen aanwezig zijn. Op deze manier breng je in kaart welke bomen gevoelig zijn aan plagen en welke niet. 

Waarom doe je mee?

Je komt meer te weten over verschillende nuttige insectensoorten in je tuin, school of straat. De onderzoekers willen bovendien graag een natuurlijke manier ontwikkelen om bladluizen te bestrijden. Chemische middelen zijn namelijk wel nuttig, maar brengen heel wat schade toe aan milieu en gezondheid. Door een grootschalige inventaris te maken van de bladluisgevoeligheid van bomen kunnen de onderzoekers achterhalen welke natuurlijke vijanden van de bladluis kunnen worden ingeschakeld om hun aanwezigheid te voorkomen. 

Wie kan meedoen?

Iedereen in Vlaanderen kan meedoen, individueel of als school, als je maar een boom hebt die je kan observeren. 

Wie organiseert het?

INVRIVI is een project van Joachim Moens en Annelies De Roissart. Beide onderzoekers zijn verbonden aan de faculteit Natuur & Techniek van de Hogeschool Gent en zijn betrokken in verschillende onderzoeksprojecten rond functionele agrobiodiversiteit en natuurlijke plaagbeheersing. Joachim Moens is lector tuinbouw aan de Faculteit Natuur en Techniek (HOGENT). Door het uitvoeren van verschillende onderzoeksprojecten beschikt hij over een brede expertise in het domein van de functionele biodiversiteit en natuurlijke plaagbeheersing. Bovendien organiseerde hij meerdere workshops voor kinderen rond nuttige insecten en natuurlijke plaagbeheersing. Annelies De Roissart bouwde als onderzoeker een uitgebreide kennis op over de ecologie van insectenpopulaties en natuurlijke plaagbeheersing. Door haar ervaring als leerkracht in het secundair onderwijs weet ze jongeren warm te maken voor natuur en wetenschap en slaagt ze erin een wetenschappelijke boodschap over te brengen naar een niet-wetenschappelijk publiek.