Speel dit game en je helpt om historische literatuur toegankelijk te maken voor onderzoek en voor het grote publiek.

Wat ga je doen?

In de game Smorball leid jij het team de Eugene Melonballers. Hen naar de overwinning coachen doe je door woorden die tijdens de wedstrijd op het scherm verschijnen, correct over te typen (inclusief leestekens). Maak je een fout of ben je te traag, dan verlies je punten. 

Waarom doe je mee?

Je helpt mee met het digitaliseren van historische literatuur. Normaal gezien is dit de taak van Optical Character Recognition (OCR), speciaal ontworpen software om ingescande boeken om te zetten naar tekstdocumenten. Moderne boeken zijn bijna uitsluitend getypt op de computer, waardoor het lettertype makkelijk leesbaar is. Historische literatuur bevat daarentegen vaak groteske, krullende letters, kanttekeningen en een bijzondere lay-out, waardoor het computerprogramma moeite heeft met de digitalisering. Je helpt met het spelen van Smorball mee om historische literatuur toegankelijk te maken voor studenten, liefhebbers en onderzoekers. Doordat de game dezelfde woorden aan meerdere spelers laat zien, wordt de kans op fouten geminimaliseerd.

Wie kan mee doen?

Iedereen met een computer en internetverbinding.

Wie organiseert het?

Smorball is een project van Dartmouth College. Mary Flanagan heeft de leiding over het onderzoek en het spel is ontwikkeld door Tiltfactor, een ontwerpstudio die zich voornamelijk toespitst op games die het publiek laten meehelpen met het digitaliseren van ingescande documenten.