Wanneer je surft op het internet, kom je geregeld wel eens reclame tegen. Deze kan subtiel zijn of flitsend en vervelend. Dit experiment wil bestuderen hoe hard advertenties jou afleiden van wat je eigenlijk aan het doen bent. 

Wat ga je doen?

Je zal enkele kleine taakjes moeten uitvoeren, zoals het tellen van lijnen en een korte passage lezen en een vraag hierover beantwoorden. Terwijl je doorheen de taken scrollt, kom je af en toe een advertentie tegen. Jij moet proberen om het experiment zo snel en correct mogelijk te volbrengen. De onderzoekers meten hoe hard je hiervan wordt weerhouden door de reclamebanners. Achteraf vul je nog enkele persoonlijke vragen in, zoals hoe goed je kan werken met deadlines of hoe snel je je geduld verliest. De test duurt slechts 5 minuten en wanneer je je e-mailadres opgeeft, wordt je op de hoogte gehouden van de resultaten.

Waarom doe je mee?

Veel bedrijven investeren een smak geld aan advertenties. Hoe meer ze betalen, hoe opvallender hun reclameboodschappen in beeld worden gebracht. Dit is voordelig voor de bedrijven, maar kan afleidend werken voor bezoekers van websites. Dit experiment wil achterhalen in hoeverre bezoekers van websites worden afgeleid door de plaats of de aanwezigheid van advertenties. 

Wie kan meedoen?

Iedereen met een computer en internetverbinding kan meedoen met dit experiment.

Wie organiseert het?

Dit experiment wordt georganiseerd door Kentaro Toyoma, een computerwetenschapper die onderzoek voert naar de relatie tussen technologie en globale ontwikkeling. Hij haalde zijn PhD in computerwetenschappen aan Yale University.