Tom Goudman is leraar chemie aan het Groenendaalcollege in Antwerpen. Hij laat zich opmerken als enthousiaste deelnemer van verschillende citizen science-projecten. Zowel individueel als met zijn leerlingen. Iedereen Wetenschapper zocht hem op.

Waarom doe je mee met Iedereen Wetenschapper?

'Ik heb biochemie en biotechnologie gestudeerd en tijdens mijn opleiding kwam ik in contact met verschillende domeinen binnen de wetenschappen. Daar heb ik een brede interesse in wetenschappen en meer specifiek in onderzoek ontwikkeld. Na mijn studies heb ik even als onderzoeker gewerkt, maar nu ben ik aan de slag al leraar chemie. Door mee te doen aan de projecten kan ik nog steeds mee werken aan onderzoek en “blijf ik wat mee”. '

'Ik probeer trouwens ook op zoek te gaan naar projecten waar mijn leerlingen aan kunnen meedoen. Op die manier probeer ik ze warm te maken voor wetenschappen en onderzoek. Dikwijls komen zo onderwerpen aan bod die niet zo makkelijk via de normale lessen passeren. En de leerlingen vinden het geweldig om een “echte” proef te doen en niet het zoveelste voorspelbare practicum.'

Aan welke projecten heb je al meegedaan en waarom?

'Ik doe elk jaar mee met de vogel- en vlindertelling van Natuurpunt. Ik vind het heerlijk om voor het raam te zitten en te genieten van de natuur rondom ons. Zo merk je pas dat er altijd leven is in een tuin, hoe klein die ook is.'

'Aan het Teabag Index-project en CurieuzeNeuzen heb ik met mijn leerlingen meegewerkt. Dit was een uitgelezen kans om met hen uitdagende experimenten te doen en om hen kennis te laten maken met klimaatonderzoek. Hierdoor ondervonden ze ook dat bij een onderzoek dikwijls verschillende domeinen samenkomen. Het is vaak niet óf chemie óf fysica óf biologie, maar een verhaal van en-en.'

Wat is er zo leuk aan citizen science?

'Dat het real-life wetenschap is. Vanuit mijn opleiding en mijn werk als onderzoeker kan ik de opbouw en de doelen van de onderzoekers vaak afleiden. Hoe eenvoudig een project ook kan lijken, het onderzoek erachter is wel degelijk van grote kwaliteit. Vanuit het standpunt van “leek” vind ik het gewoon leuk om te experimenteren. Door de toegankelijkheid kan iedereen meewerken en kan iedereen geboeid geraken door wetenschap.'

Ondervind je ook nadelen?

'Tot hiertoe heb ik nog niet echt nadelen ondervonden. Wat ik soms wel merk, maar dat is eigen aan wetenschappelijk onderzoek, is dat het een aantal maanden kan duren vooraleer er resultaten zijn. Ik vind dit niet echt een probleem, maar ik merkte wel aan mijn leerlingen dat ze soms sneller resultaat wilden.'

Heb je nog tips voor wetenschappers die een project willen opstarten?

'Vooral geen schrik hebben om het grote publiek erbij te betrekken. Ik denk dat de feedback die je krijgt van leken soms interessanter kan zijn dan feedback van collega-onderzoekers. Door burgers erbij te betrekken, weten zij ook waarom een onderzoek gebeurt en dat kan leiden tot een grotere bewustwording.'

Interview: Charlotte Goeyers